Molekulární patologie se zlepšuje v diagnostice nádorů

„Kapalná biopsie“, tedy analýza krve, dokáže stále lépe odhalit generalizované nádory.

Nikdo už dnes nepochybuje o tom, že genetická či molekulová diagnostika časem převezme určitou část práce patologů, kteří dělají diagnózy nádorů u mikroskopu nad biopsiemi. Otázkou zůstává, jak velká ta „určitá část“ bude a kdy to bude.

Rozbor 200 studií

Vědci působící v americké Asociaci pro molekulární patologii nyní publikovali hodnocení současného stavu založené na více než 200 studiích zabývajících se „kapalnými biopsiemi“, tedy analýzami krve, v níž se rozborem hledají uvolněné nádorové buňky, zlomky DNA z nádorových buněk či nádorové proteiny.

Docházejí k závěru, že nynější schopnost analytických metod odhalit uvolněné buňky z generalizovaných nádorů prsu a prostaty už dosáhla hranice užitečnosti v klinické praxi. Proto tuto metodu schválil americký Federální úřad pro potraviny a léky (FDA).

Publikovaná prognóza naznačuje, že během nejbližších let dosáhne hranice užitečnosti také schopnost nalézt nukleové kyseliny (DNA a RNA) z nádorů.

Na základní otázku, kdy a které nádory bude možné „kapalnými biopsiemi“ hledat v reálné praxi, tedy stále není slyšet přesnější datum. Dá se jen říci, že se tato doba stále více blíží.

Zdroj: The Journal of Molecular Diagnostics, doi: 10.1016/j.jmoldx.2015.02.001

Čtěte také: Místo jehly jen ultrazvuk: náhrada biopsie jater

Odeslat tento příspěvek Odeslat tento příspěvek Můžete zanechat komentář nebo trackback ze své vlastní stránky.