Zveřejňované žebříčky spokojenosti nevedou k pacientskému tlaku na zlepšení, ukazuje anglická studie zaměřená na porodnice.
Nejlepší způsob, jak zlepšit nemocnice, je umožnit pacientům, aby na ně sami vytvářeli tlak, soudí vedení anglického systému zdravotní péče National Health Service (NHS). Několikrát proto zveřejnilo žebříčky spokojenosti pacientů s péčí.
Nyní autoři z londýnské školy Imperial College publikovali rozbor, který ukazuje, že to k vytváření tlaku nevede – pacienti i nadále chodí do špatně hodnocených nemocnic.
Vyhnou se horší péči?
Autoři rozboru si všímali zejména reakce veřejnosti na fakt, že v roce 2008 celostátní i lokální média široce probírala výsledky hodnocení kvality konkrétních nemocnic ze sítě NHS. (Hodnocení bylo v podstatě založeno na dotaznících spokojenosti pacientů, neobsahovalo vnější posouzení odborné kvality poskytované péče.)
Autoři rozboru se ptali: začali se pacienti horším nemocnicím skutečně vyhýbat, a vytvořili tak na ně ekonomický tlak?
Proto se také výzkumníci soustředili na porodnice, protože vycházeli z předpokladu, že budoucí rodičky usilují o získání co nejlepší péče, takže u nich může být reakce na informace o kvalitě nemocnic znatelnější.
Ale nebyla.
Minimální změny
Změny v zájmu o nemocnice byly po zveřejnění statisticky nevýznamné. Do deseti nejlépe hodnocených nemocnic chodilo v následujících třech letech rodit o 2,2 % víc žen. Do devíti nejhůře hodnocených nemocnic chodilo o 2,8 % žen méně (desátá nejhůře hodnocená nemocnice byla v době výzkumu sloučena s jinou, takže ji výzkumníci vyřadili z dalšího zkoumání).
Prakticky žádný ekonomický tlak
Zdá se, že pro rodičky bylo i nadále důležité hledat péči v té porodnici, do níž to měly nejblíže (tomuto kritériu odpovídalo 84,4 % porodů v nejlepších nemocnicích a 76,0 % porodů v nejhorších nemocnicích).
Autoři studie vyslovili tezi, že nejlepší nemocnice možná více pacientek odmítaly z kapacitních důvodů, nicméně podloženo daty to nemají.
A tak zůstává hlavním zjištěným faktem, že rodičky i nadále vyhledávaly péči i v těch nejhůře hodnocených nemocnicích, čímž na ně žádný podstatný ekonomický tlak na zlepšení péče nevyvíjely.
Zdroj: Journal of Health Services Research & Policy, doi: 10.1177/1355819615571444
Čtěte také: Třicet až čtyřicet procent rodiček není v české porodnici spokojeno